Tak terungkap bertapa dekatnya di antara hitam dan putih matamu, namun ternyata Tuhan lebih dekat


Rujukan Yang Sesuai @ WikipediA

SILA AMBIL PERHATIAN

Jika urusniaga telah berlangsung, dan saya telah terlepas pandang untuk editkan ruangan di blog ini sebagai "Sold" atau "Sold out", saya harap dapat dimaafkan. Takut-takut ada sahabat yang berminat, tetapi barang sudah terjual.

Pihak Kami bersedia mengubah saiz bagi cincin yang dijual sebanyak +- 2 drp saiz asal. Kos tambahan ialah RM 10 - RM 20 shj, keculi perubahan yg melibatkan saiz sangat besar dgn tambahan bahan yg banyak. bergantung kpd keadaan

FOTO

CINCIN//ITEMS YANG TELAH TERJUAL DAN MASIH TERPAPAR, IA ADALAH UNTUK CONTOH/DESIGN IKATAN Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Khamis, September 17, 2009

Sedikit info tentang Melayu Kelantan VS Arab Yaman

Jika ditinjau orang Melayu Kelantan tidak banyak bezanya dengan suku Arab Yaman. Dari segi rupa paras dan saiz badan banyak persamaannya. Ini kerana di awal perkembangan ketamadunan Melayu di tanah Kelantan, ia banyak dipengaruhi oleh orang-orang Arab Yaman yang merupakan pedagang dan ulamak pada masa itu. Mereka adalah kaum yang sangat berpengaruh, dari Acheh, ke Pattani hinggalah ke tanah Jawi Kelantan.

Bagaimanapun fokus perbezaan yang agak ketara yang hendak dinyatakan di sini adalah dari dua segi. Dari segi kemajuan infrastruktur, negeri Kelantan adalah lebih maju. Tetapi dari segi perkembangan akhirat, suku Arab Yaman jauh lebih maju. Ini ternyata apabila solat tarawih yang paling banyak umumnya dibuat oleh  orang-orang Kelantan biasanya 23 rakaat sahaja, yang merupakan bilangan rakaat yang paling rendah dibuat di Yaman. Sementara bilangan rakaat yang paling banyak dibuat oleh orang-orang Yaman ialah 111 rekaat, termasuk solid 11 rekaat witir. Ini bukan cereka !

Tiada ulasan: